مرمت و بازپيرايي اثر تاريخي و فرهنگي مسجدابوالمعالي شهريزدو دربند حاجي ملاتقي شهرستان اردكان پايان يافت

 




خبر میراث یزدفردا :سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد اعلام كرد: مرمت و بازپيرايي اثر تاريخي و فرهنگي مسجدابوالمعالي شهريزدو دربند حاجي ملاتقي شهرستان اردكان پايان يافت.

گزارش روزچهارشنبه‌اين سازمان حاكي است:مرمت اين بناها شامل اندود كاهگل قسمت‌هاي آسيب ديده سقف،ديوارها و گنبد به صورت ته كش و روكش،آجر فرش پشت بام، نورپردازي،تامين روشنايي،بندكشي، ازاره چيني و اندود سفيد كاري است.

هدف از مرمت اين بناهاي تاريخي كه از خشت و گل ساخته شده است استحكام بخشي آن و حفظ و نگهداري آثار به مانده از گذشتكان اعلام شده است.

قدمت مسجد ابوالمعالي متعلق به قرن هشتم هجري قمري و دربند حاج ملاتقي مربوط به دوره قاجاراست و براي مرمت دو مجموعه، ‪ ۸۹‬ميليون ريال اعتبار از محل اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هزينه شده است.

مسجد ابوالمعالي به شماره ‪ ۲۳۹۸‬و دربند حاج ملاتقي به شماره ‪ ۱۱۶۲۶‬در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است و هر كدام به ترتيب در مدت يك ماه و سه ماه مرمت و بازسازي شده است.

ابوالمعالي، داراي درگاهي است كه ديوار آن با كاشي‌هاي مسدس لاجوردي به شكل زيبايي تزيين شده است.

بناي مسجد مشتمل بريك گرمخانه‌نسبتابزرگ، حياط كوچك درضلع شمالي، مقبره، آب انبار و بادگير بلند در جبهه جنوبي مشرف به كوچه و بازار است.

مسجد در زيرساباط(معابر سرپوشيده) قرارداردكه كف مسجد حدود ‪ ۷۰‬سانتيمتر از كف ساباط پايين‌تر است و پوشش گرمخانه، تاق و تويزه و بدنه آن با اندود گچ و كاهگل پوشيده شده است.

همچنين دربندحاج ملاتقي كه‌ازبزرگترين دربندشهرستان‌اردكان‌است به مجموعه‌اي از خانه‌هاي قديمي گفته مي‌شود كه با هدف تامين امنيت خانه‌ها و جلوگيري از ورود افراد بيگانه در يك كوچه باريك و داراي ساباط ساخته اند.

اين بنا در بافت قديمي محله چرخاب اردكان واقع شده است و دربندهاي صدر الفضلاء، مجد العلماء، ضيايي، حكيم باشي، حاج حسمن و سلطان از جمله ديگر دربندهاي اردكان است كه در بافت قديم چرخاب اين شهرستان قرار دارد.

ابوالمعالي ازمحتشمان يزدوباني قنات فراشاه شهرستان تفت و مدرسه كماليه يزد بوده است.

تاكنون حدود يك هزار اثر از مجموع شش هزار و ‪ ۵۰۰‬اثر تاريخي و فرهنگي شناسايي شده استان يزد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا